Inspirerend leiderschap is een reis die je moet willen ondernemen

Inspirerend leiderschap is een reis die je moet willen ondernemen

Het informatietijdperk is voorbij. Als we alle berichten om ons heen mogen geloven, leven we dankzij de opkomst van internet in het inspiratietijdperk. Het is dan ook hoog tijd voor een nieuw type manager: de inspirator.

Een mooi voorbeeld is van: John de manager uit de Cup-a-Soup reclame, hij wist het allang. Met de legendarische slogan ‘Ik ben geen manager, ik ben een inspirator’ werd de commercial een hit. Het was een welkome parodie op de triestheid van menige kantooromgeving, waar de medewerkers zich te buiten gaan aan een spelletje patience terwijl hun manager op tafel springt en roept: “Om mensen te houden, moet je van ze houden.” Hoe hard we ook om de commercial moesten lachen, het raakte wel degelijk een pijnlijk punt. Wie wil nou niet zijn medewerkers inspireren? We lezen boeken, bezoeken cursussen of raadplegen een coach om erachter te komen hoe we het beste onze medewerkers kunnen stimuleren om gezamenlijk tot grote prestaties te komen. De medewerker is meestal niet onder de indruk en reageert onderkoeld op het nieuwste vision statement: “De baas is zeker weer op cursus geweest.” John de manager was lachwekkend, maar als het aan mij ligt omschrijft elke manager een groot gedeelte van z`n taak tegenwoordig als die van inspirator. Ik ben zeer gepassioneerd over het onderwerp inspiratie.

Zie hier een van de belangrijkste ingrediënten van inspiratie:

  • Voordat je anderen kunt inspireren, moet je zelf eerst geïnspireerd raken.

 

Mijn droom: anderen overtuigen van de noodzaak van inspiratie in het bedrijfsleven.

Dat klinkt als een open deur, maar in de praktijk blijkt het nog niet zo eenvoudig. Wie kan er een droom oplepelen en er vervolgens concrete invulling aan geven?

Droom

Het leven met een droom is volgens mij de formule van gepassioneerde en succesvolle mensen. Een droom geeft voldoening en plezier, waardoor medewerkers zich voelen aangetrokken en de energie terugkeert in het bedrijf. Een van de belangrijkste uitspraken van Mahatma Gandhi: “Als je doet wat je leuk vindt en waarin je gelooft, hoef je nooit meer te werken.”

De belangrijkste vraag is nog steeds hoe we onze droom kunnen vinden. Ik heb hem gevonden door het kind in mezelf naar boven te halen. Kinderen denken niet in belemmeringen en zijn van nature positief ingesteld. Met een positieve instelling kijk je anders naar jezelf en je omgeving en vindt je de dingen waar je plezier aan beleeft en gepassioneerd over bent. Wat je uitstraalt komt naar je toe. Maar met het hebben van een droom ben je er nog niet. Niet elke droom is een garantie voor succes. Een goede droom is positief geformuleerd, specifiek en ambitieus. Je moet er drive en passie aan kunnen ontlenen.

Het gaat om energie genereren en dan kom je vanzelf bij inspiratie terecht.

Tijdperken komen en gaan. Alleen de heersende leiderschaps- en managementstijl is door de jaren heen nauwelijks veranderd. Terwijl de aard van het werk ingrijpend is veranderd, is het merendeel van de managers nog steeds aan het plannen en controleren. Een groot gedeelde van de managers zitten eigenlijk nog in de leiderschapsstijl van 1960. Het gaat vooral om status, macht en controle. De focus ligt nog steeds op structuur en hiërarchie. En de gemiddelde manager ontleent zijn identiteit aan zijn werkzaamheden en bedrijfsdoelstellingen. Plannen en controleren van medewerkers is in het inspiratietijdperk niet overbodig, maar een manager moet tegenwoordig ook in staat zijn energie bij zijn medewerkers te genereren en ze mee te nemen in zijn droom. Anders worden we razendsnel ingehaald door de competitie. We leven in een andere tijd waarin we dringend nieuw leiderschap nodig hebben. Als je niet het beste uit jezelf kunt halen dan kan je ook niet het beste uit je mensen halen.

 

Medewerkers rennen nou eenmaal niet achter beleidsplannen of strategieën aan. Mensen lopen achter mensen aan.

Een inspirator stuurt zijn team aan door de toegevoegde waarde van de werkzaamheden duidelijk te maken. Hij leidt anderen op basis van zijn eigen kracht en niet op basis van angst en onzekerheden. Een inspirator is juist iemand die zijn identiteit aan zijn persoonlijkheid ontleent en niet aan zijn werk of functierang. En last but not least: de drijfveer van een inspirator is het groepsresultaat en de samenwerking is gebaseerd op ondersteuning en vertrouwen. Het gaat er tenslotte om hoe je als bedrijf talent aan je kunt binden. Als je geen inspirerende organisatie bent, willen getalenteerde mensen gewoon niet meer voor je werken. Vroeger koos men voor zekerheid, nu willen medewerkers zich kunnen ontplooien en zijn ze op zoek naar zingeving en toegevoegde waarde.

Ieder mens wil iets zinvols wil doen met zijn leven. Iedereen wil volgens mij een positieve bijdrage leveren aan de samenleving zodat die zich verder kan ontwikkelen. Ik weet dat ik hiermee een vrij positief beeld van de mens en diens drijfveren schets, maar dat is hoe ik in het leven sta. Inspiratie is een ‘containerbegrip’ waaronder van alles kan worden verstaan.

Zelf geef ik er invulling aan met de definitie ‘mensen in hun hart raken zodat zij de doelstellingen ondersteunen en mensen helpen zichzelf te ontwikkelen’.

Marjolein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *